16.10.2016

Orkiszowy chleb wieloziarnisty

Jak co roku, 16 października na blogach na całym świecie wielkie święto - World Bread Day.  Wszystko to dzięki Zorze, która od 2006 organizuje to wydarzenie.  Stali czytelnicy wiedzą, że chleb piekę od kilku lat kilka razy w tygodniu.  Sporadycznie kupujemy jakiś w piekarni.  Dlatego też, nie mogę w tym święcie nie brać udziału.  Miałam jednak w tym roku problem z wyborem chleba.  Od jakiegoś czasu piekę prawie non stop chleb orkiszowy, ewentualnie TPM.  Na szczęście Ptasia natchnęła mnie i powstał ten szybki, banalny wypiek.  Chleb doskonale sprawdzi się dla początkujących.  Nie ma przy nim pracy, a efekt przerośnie Wasze oczekiwania.  Tylko trzymajcie się czasu wyrastania i nie przerażajcie dość płynnym ciastem.
Oryginalny przepis pochodzi jeszcze z ery przedblogowej - z fotoforum, od Komarki.  Ja dokonałam modyfikacji jeżeli chodzi o mąki.






Składniki:
  • 600 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej / spelt flour type 2000
  • 400 g mąki orkiszowej jasnej (typ 630) / spelt flour type 630
  • 6 łyżek siemienia lnianego / 6 tbs flax
  • 6 łyżek ziaren słonecznika / 6 tbs sunflower seeds
  • pół szklanki zarodków pszennych / 125 ml wheat germ
  • 3 łyżki sezamu / 3 tbs sezame
  • 1,5 łyżki soli (za radą Ptasi dałam więcej, ale chleb jak dla mnie jest troszkę za słony) / 1,5 tbs salt
  • 5 łyżeczek cukru (w oryginalne łyżek) / 5 tsp sugar
  • 2 saszetki (po 7 g) drożdży suchych / 14 g instant yeast
  • 1 litr ciepłej wody / 1 l water (lukewarm)


Wykonanie:

Wszystkie składniki wymieszać w misce.  Ciasto będzie dość rzadkie.  Przykryć misę i odstawić na 20 minut.  Ponownie wyrobić przez chwilę ciasto (robiłam to robotem).  2 keksówki posmarowane olejem, wyłożyć papierem do pieczenia.  Przelać ciasto, włożyć formy do worka i odstawić na 15 - 20 minut.  Nagrzać piekarnik do 230 stopni (mój grzeje dość mocno i piekłam w 220 stopniach).  Formy wyjąć z worka i wstawić do piekarnika na około 60 minut (u mnie piekły się przez 55 minut w opcji góra-dół, a potem bez foremek przez 5 minut tylko na dolnej grzałce).  Upieczone bochenki natychmiast wyjąć z formy, zdjąć papier i wystudzić na kratce. Upieczony bochenek, popukany od spodu wydaje głuchy dźwięk.

Directions:
Mix all the ingredients in a bowl.  Cover it and leave for 20 minutes. The dough will be quite watery.  Mix the dough again for a few minutes.  Line 2 bread pans with baking paper. Place the dough in the pans, cover and leave them for 15 - 20 minutes. Bake at 220 - 230 C for about an hour.

http://www.kochtopf.me/world-bread-day-2016-einladung-invitation#english




2 komentarze:

  1. tak mi się wydawało że znam ten chleb tylko z inna mąką :) fajnie że można pokombinować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Love the crumb! Dziękujemy za udział wem World Bread Day 2016!

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...