11.03.2015

Chleb pszenno-żytni z prażoną mąką

Kolejny miesiąc, kolejne wspólne pieczenie.  Tym razem przepis wybrała Jola.  Dawno temu robiłam podobny wypiek, chyba też w ramach wspólnego pieczenia.  Niestety chleb nie wyszedł mi tak jak powinien.  Ostatnio bardzo rzadko piekę w formie i zauważyłam, że wyszłam z wprawy.  Chyba zbyt krótko pozwoliłam chlebom rosnąć w foremkach.  Dlatego też trochę popękały.  Na szczęście co do smaku nie mam żadnych zastrzeżeń.
W marcowym pieczeniu brali udział:
Akacjowy blog Arnikowa kuchnia Bajkorada Co mi w duszy gra Fabryka kulinarnych inspiracji Grahamka, weka i kajzerka Każdy ma jakiegoś bzika Konwalie w kuchni Kuchennymi drzwiami Kuchnia Alicji Kuchnia Gucia Kulinarne przygody Gatity Leśny zakątek Małe kulinaria Moje małe czarowanie Nieład malutki Nie tylko na słodko Ogrody Babilonu Polska zupa Proste potrawy Przy kuchennym stole Pycha ciasta Smak mojego domu Smakowe kubki Smakowity chleb Stare gary Ugotujmy to W poszukiwaniu slowlife Zacisze kuchenne Zakalce mego życia




Składniki:
  • 285 mąki żytniej typ 2000
  • 83 g żytniego zakwasu
  • 960 g mąki pszennej typ 650
  • 900 g wody
  • 2 1/4 łyżeczki soli


Wieczorem:
Składniki na zaczyn:
  • 83 g zakwasu z mąki żytniej razowej (dokarmionego 10-12 godzin wcześniej)
  • 165 g mąki żytniej razowej
  • 225 g wody


Składniki wymieszać i zostawić  przykryte, na 14-16 godzin w temp. pokojowej
Składniki zasmażki:
  • 120 g mąki żytniej
  • 300 g zimnej wody

Na rozgrzaną suchą patelnię, wsypać mąkę i uprażyć, cały czas mieszając.  Mąka ma mieć lekko brązowy kolor, ale nie można jej przypalić.  Uprażoną mąkę wsypać do miski, dodać wodę i wymieszać na gładką, brązową papkę.  Przykryć i odstawić na 14-16 godzin.

Rano:
Wymieszać zaczyn i zasmażkę.  Następnie dodać:
  • 330 g mąki pszennej typ 650
  • 375 g wody
  • 2 i 1/4 łyżki soli

Ponownie wyrobić wszystkie składniki.  Przykryć workiem i zostawić na 2,5 - 3 godziny. 
Kiedy ciasto wyrośnie dodać:
  • 600 g mąki pszennej typ 650

Mąkę dosypywać stopniowo cały czas wyrabiając ciasto (robiłam to robotem; moje ciasto było dość kleiste i nie dało się z niego uformować kuli.)  Pozostawić ciasto na 20 minut aby odpoczęło.  Przygotować 2 foremki o wymiarach  30×7 cm.  Wysmarować je olejem i wysypać dno i brzegi otrębami.  Ciasto przełożyć do foremek i wyrównać wierzch.  Przykryć folią i odstawić do wyrośnięcia.   (moje rosły około 1,5 h). Piekarnik rozgrzać do 250 stopni.  Chleb piec przez 10 minut, zmniejszyć temperaturę do 230 stopni C i piec kolejne 10 minut. Ponownie zmniejszyć temperaturę do 210 stopni C i dopiekać jeszcze 25 minut. Chleb jest upieczony, kiedy postukany od dołu wydaje głuchy odgłos. Studzić na kratce.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...