9.11.2012

Pierniki Aganiok

Rok temu pierwszy raz zrobiłam dojrzewający piernik.  Smak jest tak uzależniający, że podejrzewam, że będzie gościł u mnie co roku.  Dodatkowo, postanowiłam przygotować słynne już ciasto a pierniczki Aganiok.  Ciasto jest bardzo podobne do piernika staropolskiego, ale dodatkowo są w nim bakalie.  Ja przygotowałam ciasto z połowy porcji, bo będę przygotowywać też tradycyjny piernik staropolski i inne pierniczki.  Czuję jednak, że będę żałować tego, że zrobiłam tylko połowę.





Składniki:
  • 250 g miodu naturalnego
  • 3/4 szklanki cukru
  • 125 g masła
  • 550 g mąki pszennej
  • 2 małe jaja
  • 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 60 ml mleka
  • 1/2 łyżki ciemnego kakao
  • 4 łyżeczki domowej przyprawy do piernika (użyłam tej, ale może być też ta)
  • szczypta soli
  • 25 g orzechów laskowych
  • 25 g orzechów włoskich
  • 50 g rodzynek


Do posmarowania: 1 jajo +3 łyżki mleka



Wykonanie:
Rodzynki zalać wrzątkiem i odstawić na chwilę.  Odcedzić.  Posiekać orzechy oraz namoczone rodzynki.
Miód, masło i cukier podgrzewać stale mieszając, aż składniki się połączą.  Zdjąć z ognia i dodać bakalie i przyprawę do piernika.  Wymieszać.
Mąkę przesiać do misy robota.  Dodać sól, kakao.  Sodę rozpuścić w zimnym mleku.  Dodać do mąki razem z jajkami.  Wymieszać składniki (użyłam mieszadła).  Powoli dolewać mieszankę miodową, cały czas mieszając.  Składniki muszą się dobrze połączyć.  Ciasto będzie dość płynne.  Wyrobione ciasto przekładamy do naczynia i przykrywamy bawełnianą ścierką lub folią ponakłuwaną widelcem.  Ciasto chowamy w chłodne miejsce (moje stoi w lodówce) na kilka tygodni.  W miarę dojrzewania ciasta stwardnieje.
Na około tydzień przed świętami zabieramy się za pieczenie pierniczków.  Ciasto wyjmujemy z lodówki wcześniej, tak aby miało temperaturę pokojową.  W razie potrzeby ciasto podsypujemy mąką, lub lekko zwilżamy wodą.  Ciasto rozwałkowujemy na grubość około 0,5 cm i wykrawamy kształty.  Pierniczki smarujemy jajkiem wymieszanym z mlekiem. Pieczemy w 160 - 170 stopniach przez około 10 minut (w zależności od piekarnika, wielkości foremek i grubości ciasta).  Studzimy a następnie lukrujemy.  Przechowujemy w puszce.
 


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...