16.08.2010

Chleb mleczny na zakwasie

Przepis na ten chlebek zobaczyłam u Dorotuś a robiłam go jeszcze w listopadzie.  (wreszcie się doczekał publikacji) Chlebek jest niezwykle smaczny a do tego długo zachowuje świeżość i pięknie się mrozi ( a to dla mnie bardzo ważne, ba zazwyczaj zjadamy połówkę chleba a drugą mrozimy na potem).  Mam tylko jedną uwagę do przepisu.  Dorotuś napisała, że potrzebna jest 1 łyżka soli, moim zdaniem powinna być to 1 łyżeczka, bo chlebek jest jednak dość słony.




Składniki:

  • 1 szklanka zakwasu żytniego lub pszennego (ja dałam żytni)
  • 2/3 szklanki mleka
  • 1/4 szklanki wody źródlanej
  • 2 łyżki roztopionego masła
  • 1 łyżka cukru
  • 1 łyżka soli (następnym razem dam 1 łyżeczkę)
  • 3 i 1/4 szklanki mąki pszennej (ja dałam pszenną razową)
  • 1 łyżeczka drożdży


Na wierzch:

  • 1 jajko
  • 2 łyżki słodkiej śmietanki
  • nasiona do posypania


Zakwas doprowadzić do temperatury pokojowej, wymieszać z ciepłym mlekiem.

Wykonanie

Drożdże rozpuścić w 1/4 szklanki ciepłej wody, dodać cukier i 2-3 łyżki mąki. Resztę mąki wymieszać z solą, miksturą drożdżową i zakwasem. Wyrabiać, pod koniec dodając roztopione masło. Zostawić w ciepłym miejscu, przykryte ściereczką, do podwojenia objętości.

Wyjąć ciasto i lekko wyrobić. Na posypanej mąką powierzchni uformować 2 okrągłe bochenki (ja upiekłam jeden bochenek w formie keksówce o długości 26 cm, którą wysmarowałam olejem i wysypałam ziarnami siemienia i sezamu). Zostawić je na 1 godzinę (mój rósł znacznie dłużej), przykryte, do podwojenia objętości. Przed samym pieczeniem posmarować bochenki jajkiem roztrzepanym z odrobiną słodkiej śmietanki, posypać nasionami (ja posmarowałam mlekiem).

Piec 10 minut w temperaturze 240ºC, potem zmniejszyć do 190º i piec jeszcze 20 minut (jeden duży bochenek piec dłużej o 5 minut niż 2 małe).

Studzić na kratce.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...