9.07.2010

Jagodzianki z kruszonką

21:00 - decyzja, jutro wypad nad jezioro
21:05 - poszukiwania w internecie szybkich jagodzianek
23:30 - wyjmuję ostatnią partię bułek z piekarnika
8:00 - chmury, nie jedziemy.  Tylko kto zje te wszystkie bułki?
24 godziny później świeci słońce
12:30 - jemy




Składniki na 10 sztuk (u mnie dużo więcej):


  • 250 ml mleka
  • 1/2 łyżeczki ekstraktu z wanilii lub cukier waniliowy
  • 1 jajko
  • 450 g mąki pszennej
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 40 g drobnego cukru
  • 40 g masła
  • 20 g świeżych drożdży lub 7 g drożdży instant


Nadzienie:

  • 250 g jagód plus cukier do smaku (ja daję 2-3 łyżki lub więcej, w zależności od tego, jak kwaśne są jagody)
  • cukier z prawdziwą wanilią (dałam 1 łyżkę)
  • 1 łyżka tartej bułki (dałam 2 łyżki mąki ziemniaczanej)


Kruszonka:

  • 50 g mąki
  • 25 g cukru
  • 25 g zimnego masła
  • szczypta soli (na czubek noża)



Wykonanie:

Składniki kruszonki rozetrzeć w miseczce drewnianą łyżką i odstawić.
Składniki nadzienia wymieszać w misce i odstawić.

Blachę do pieczenia wyłożyć papierem.
W małym garnuszku połączyć masło, wanilię i mleko. Zagotować do czasu aż masło się rozpuści. Ostudzić. Drożdże świeże rozetrzeć z łyżeczką cukru i łyżką mleka.
Wymieszać mąkę, drożdże (jeśli używamy drożdży instant), sól i cukier. Dodać ostudzone masło z mlekiem, drożdże (jeśli używali

śmy świeżych) i jajko. Zagnieść gładkie ciasto. Przełożyć do miski, przykryć ściereczką.
Odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na 1 h .
Ciasto podzielić na 10 małych kulek. Dłonie delikatnie spryskać olejem, by nie lepiło się do nich ciasto. Z każdej kulki uformować placuszek, następnie łyżeczką wkładać nadzienie. Dokładnie sklejać, obtoczyć w dłoniach. (Ja, za radą mojej mamy, robiłam tak: Ciasto rozwałkowałam na grubośc ok. 1,5 cm i wycinałam kółka. Na jedno kółku kładłam nadzienie, przykrywałam drugim i sklejałam)
Ułożyć na blasze, przykryć ściereczką. Odstawić do wyrośnięcia na ok. 1/2 godziny.

Piekarnik rozgrzać do temp. 200 st C (jeśli używamy termoobiegu, to 180 st C)
Posypać bułeczki kruszonką. Piec ok. 18-20 minut.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...